گروه علوم انسانی، دانشکده علوم انسانی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران ، mahnazzahmati@yahoo.com
چکیده: (4002 مشاهده)
اهداف:برنامههای آموزش مهارتهای زندگی، از جمله کاربردهای روانشناسی در عرصههای مختلف فردی و اجتماعی است که با هدف ارتقای سطح بهداشت روانی و جسمانی و پیشگیری از آسیبهای روانی، جسمانی و اجتماعی برگزار میشود. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارتهای زندگی (ادراک حل مساله و تصمیمگیری) بر امیدواری و شادکامی فرزندان شاهد و ایثارگر انجام گرفت. مواد و روشها: در این پژوهش کاربردی از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل در سال 95-1394، تعداد 40 نفر از فرزندان شاهد و ایثارگر شهر تهران با روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شده و بهصورت تصادفی در گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند (هر گروه 20 نفر). بهمنظور گردآوری دادههای پژوهش، از پرسشنامه استانداردشده شادکامی آکسفورد و پرسشنامه استانداردشده امیدواری میلر استفاده شد. گروه آزمون، 11 جلسه یکساعته، بهمدت دو هفته تحت آموزش مهارتهای زندگی (ادراک حل مساله و تصمیمگیری) قرار گرفت و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. دادهها با نرمافزار SPSS 15 و توسط آزمونهای تحلیل واریانس چندمتغیره و تحلیل کوواریانس چندمتغیره و تکمتغیره تحلیل شدند. یافتهها: در مرحله پسآزمون میانگین نمرات متغیرهای شادکامی و امیدواری افزایش یافت که این افزایش در متغیر شادکامی نسبت به گروه کنترل معنیدار بود (4.534=F؛ 0.006=p) ولی در مورد متغیر امیدواری بین دو گروه آزمون و کنترل تفاوت معنیداری مشاهده نشد (0.246=F؛ 0.864=p). نتیجهگیری:آموزش مهارتهای زندگی (ادراک حل مساله و تصمیمگیری) بر افزایش شادکامی فرزندان شاهد و ایثارگر موثر است، اما در افزایش امیدواری تاثیری ندارد.
Zahmati M. Impact of Teaching Life Skills (Perception of Problem Solving and Decision Making) on Hopefulness and Happiness of Martyrs and Veterans Children. 3 2020; 1 (3) :107-113 URL: http://ijis.ir/article-1-37-fa.html
زحمتی مهناز. تاثیر آموزش مهارتهای زندگی (ادراک حل مساله و تصمیمگیری) بر امیدواری و شادکامی فرزندان شاهد و ایثارگر. 1. 1399; 1 (3) :107-113