ارزیابی پیشرفت تحصیلی و فرهنگی دانشآموزان شاهد در مدارس شاهد و پراکنده در مقایسه با دانشآموزان غیرشاهد
|
وحید نجاتی*1، آزاده زرگریان2 |
1- گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران ، nejati@sbu.ac.ir 2- مرکز تحقیقات مهندسی و علوم پزشکی جانبازان، تهران، ایران |
|
چکیده: (2004 مشاهده) |
اهداف: براساس طرح شاهد، فرزندان شاهد و ایثارگر باید علاوه بر خدمات معمول آموزشی، از حمایت ویژه سازمانها برخوردار شوند. هدف مطالعه حاضر، مقایسه وضعیت فرهنگی و آموزشی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در مدارس شاهد، طرح پراکنده و همتایان غیرشاهد بود.
ابزار و روشها: مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی- مقایسهای از نوع مقطعی است که در سال 1395 در بین 2731 دانشآموز شاهد و همتایان غیرشاهد انجام شد. نمونهها با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای از کل کشور انتخاب شدند. از پرسشنامه محققساخته و معدل تحصیلی برای بررسی وضعیت آموزشی، فرهنگی و فضای فیزیکی مدارس و پیشرفت تحصیلی استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یکراهه و آزمون تعقیبی توکی و توسط نرمافزار SPSS 21 صورت گرفت.
یافتهها: میانگین نمره فضای فیزیکی در مدارس شاهد بهطور معنیداری بالاتر از مدارس پراکنده و غیرشاهد و میانگین نمره موفقیت فرهنگی بهطور معنیداری بالاتر از مدارس غیرشاهد بود (0.001p<). در دو متغیر معدل تحصیلی و موفقیت آموزشی تفاوت معنیداری بین سه گروه مشاهد نشد (0.05p>).
نتیجهگیری: طرح شاهد در ارتقای وضعیت فرهنگی و بهبود سطح خدمات ارایهشده به دانشآموزان موفق بوده است. در مورد پیشرفت تحصیلی و شاخصهای آموزشی تفاوتی بین دانشآموزان شاهد و غیرشاهد و دانشآموزان شاهد در طرح پراکنده وجود ندارد.
|
|
واژههای کلیدی: دانشآموزان، شاهد، ایثارگران، وضعیت آموزشی، آموزش خاص |
|
متن کامل [PDF 345 kb]
(614 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/4/12 | پذیرش: 1399/2/16 | انتشار: 1399/4/30
|
|
|
|