TY - JOUR T1 - Evaluation of Educational and Cultural Promotion of Shahed Students in Shahed and Non-Shahed Schools Compared to Non-Shahed Students TT - ارزیابی پیشرفت تحصیلی و فرهنگی دانش‌آموزان شاهد در مدارس شاهد و پراکنده در مقایسه با دانش‌آموزان غیرشاهد JF - Iran-J-Isaar-Stud JO - Iran-J-Isaar-Stud VL - 1 IS - 4 UR - http://ijis.ir/article-1-61-fa.html Y1 - 2020 SP - 197 EP - 201 KW - Students KW - Shahed KW - Veterans KW - Educational Status KW - Special Education N2 - اهداف: براساس طرح شاهد، فرزندان شاهد و ایثارگر باید علاوه بر خدمات معمول آموزشی، از حمایت ویژه سازمان‌ها برخوردار شوند. هدف مطالعه حاضر، مقایسه وضعیت فرهنگی و آموزشی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان در مدارس شاهد، طرح پراکنده و همتایان غیرشاهد بود. ابزار و روش‌ها: مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی- مقایسه‌ای از نوع مقطعی است که در سال 1395 در بین 2731 دانش‌آموز شاهد و همتایان غیرشاهد انجام شد. نمونه‌ها با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای از کل کشور انتخاب شدند. از پرسش‌نامه محقق‌ساخته و معدل تحصیلی برای بررسی وضعیت آموزشی، فرهنگی و فضای فیزیکی مدارس و پیشرفت تحصیلی استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یک‌راهه و آزمون تعقیبی توکی و توسط نرم‌افزار SPSS 21 صورت گرفت. یافته‌ها: میانگین نمره فضای فیزیکی در مدارس شاهد به‌طور معنی‌داری بالاتر از مدارس پراکنده و غیرشاهد و میانگین نمره موفقیت فرهنگی به‌طور معنی‌داری بالاتر از مدارس غیرشاهد بود (0.001p<). در دو متغیر معدل تحصیلی و موفقیت آموزشی تفاوت معنی‌داری بین سه گروه مشاهد نشد (0.05p>). نتیجه‌گیری: طرح شاهد در ارتقای وضعیت فرهنگی و بهبود سطح خدمات ارایه‌شده به دانش‌آموزان موفق بوده است. در مورد پیشرفت تحصیلی و شاخص‌های آموزشی تفاوتی بین دانش‌آموزان شاهد و غیرشاهد و دانش‌آموزان شاهد در طرح پراکنده وجود ندارد. M3 ER -