TY - JOUR T1 - Evaluation of Martyr and Sacrificer Counseling Centers Based on the Cipp Model in Selected Provinces of Iran TT - ارزیابی مراکز مشاوره شاهد و ایثارگر براساس الگوی سیپ در استان‌های منتخب ایران JF - Iran-J-Isaar-Stud JO - Iran-J-Isaar-Stud VL - 1 IS - 4 UR - http://ijis.ir/article-1-68-fa.html Y1 - 2020 SP - 213 EP - 222 KW - Counseling KW - Martyr and Sacrificer KW - Cipp Pattern N2 - هداف: مراکز مشاوره شاهد و ایثارگر نقش مهمی در ارایه انواع خدمات مشاوره در زمینه‌های مختلف به جامعه شاهد و ایثارگر دارند؛ لذا ضروری است کیفیت این خدمات با عنایت به نگرش سیستمی بررسی شود. این پژوهش با هدف ارزیابی مراکز مشاوره شاهد و ایثارگر براساس الگوی سیپ در استان‌های منتخب ایران انجام پذیرفت. ابزار و روش‌ها: این پژوهش توصیفی در سال 98-1397 روی 382 نفر از مراجعان، 100 نفر از مشاوران و 22 نفر از کارشناسان مراکز مشاوره شاهد و ایثارگر در استان‌های تهران، خوزستان، آذربایجان شرقی، گیلان و خراسان رضوی انجام شد. نمونه‌ها به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی نسبتی انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از سه پرسش‌نامه مشاوران، مدیران و مراجعان و یک چک‌لیست استفاده شد. یافته‌ها: کیفیت زمینه‌ها، درون‌دادها، فرآیندها و برون‌دادهای مراکز شاهد و ایثارگر از حیث منابع انسانی در تمام استان‌های منتخب تا حدود زیادی در سطح مطلوب بودند. به گونه‌ای که مراجعان و کارشناسان مدیر مسئول از عملکرد مشاوران رضایت بالایی داشتند و مشاوران از عملکرد کارشناسان رضایت داشتند. اما عوامل مادی و کالبدی این مراکز مانند بودجه، فضا، امکانات، تسهیلات در سطح نسبتاً پایینی از مطلوبیت ارزیابی شدند. در حالی که رضایت از منابع مالی و مادی مراکز با اخذ امتیاز 57/2 در سطح نامطلوب ارزیابی شد. تجهیزات و تسهیلات تخصصی در مراکز به میزان لازم وجود نداشتند. نتیجه‌گیری: میزان کیفیت منابع انسانی از حیث تخصص و تجربه در مقایسه با کیفیت عوامل سازمانی و مادی در مراکز شاهد و ایثارگر تمام استان‌های منتخب ایران در سطح بالایی از مطلوبیت ارزیابی می‌شود. M3 ER -