[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 1، شماره 4 - ( 1399 ) ::
جلد 1 شماره 4 صفحات 222-213 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی مراکز مشاوره شاهد و ایثارگر براساس الگوی سیپ در استان‌های منتخب ایران
فرانک امیدیان* 1، احمد شنایی2 ، زیبا محمد زاده3
1- گروه علوم تربیتی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران ، omidian.2013@gmail.com
2- مرکز تحقیقات مهندسی و علوم پزشکی جانبازان، تهران، ایران
3- گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
چکیده:   (2003 مشاهده)
هداف: مراکز مشاوره شاهد و ایثارگر نقش مهمی در ارایه انواع خدمات مشاوره در زمینه‌های مختلف به جامعه شاهد و ایثارگر دارند؛ لذا ضروری است کیفیت این خدمات با عنایت به نگرش سیستمی بررسی شود. این پژوهش با هدف ارزیابی مراکز مشاوره شاهد و ایثارگر براساس الگوی سیپ در استان‌های منتخب ایران انجام پذیرفت.
ابزار و روش‌ها: این پژوهش توصیفی در سال 98-1397 روی 382 نفر از مراجعان، 100 نفر از مشاوران و 22 نفر از کارشناسان مراکز مشاوره شاهد و ایثارگر در استان‌های تهران، خوزستان، آذربایجان شرقی، گیلان و خراسان رضوی انجام شد. نمونه‌ها به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی نسبتی انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از سه پرسش‌نامه مشاوران، مدیران و مراجعان و یک چک‌لیست استفاده شد.
یافته‌ها: کیفیت زمینه‌ها، درون‌دادها، فرآیندها و برون‌دادهای مراکز شاهد و ایثارگر از حیث منابع انسانی در تمام استان‌های منتخب تا حدود زیادی در سطح مطلوب بودند. به گونه‌ای که مراجعان و کارشناسان مدیر مسئول از عملکرد مشاوران رضایت بالایی داشتند و مشاوران از عملکرد کارشناسان رضایت داشتند. اما عوامل مادی و کالبدی این مراکز مانند بودجه، فضا، امکانات، تسهیلات در سطح نسبتاً پایینی از مطلوبیت ارزیابی شدند. در حالی که رضایت از منابع مالی و مادی مراکز با اخذ امتیاز 57/2 در سطح نامطلوب ارزیابی شد. تجهیزات و تسهیلات تخصصی در مراکز به میزان لازم وجود نداشتند.
نتیجه‌گیری: میزان کیفیت منابع انسانی از حیث تخصص و تجربه در مقایسه با کیفیت عوامل سازمانی و مادی در مراکز شاهد و ایثارگر تمام استان‌های منتخب ایران در سطح بالایی از مطلوبیت ارزیابی می‌شود.
واژه‌های کلیدی: مشاوره، شاهد و ایثارگر، الگوی سیپ
متن کامل [PDF 494 kb]   (712 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/1/29 | پذیرش: 1399/3/24 | انتشار: 1399/4/30
* نشانی نویسنده مسئول: دزفول خیابان 22 بهمن بین خیابان کشاورز و خیابان حمزه سیدالشهدا پلاک212
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Omidian F, Shanayee A, Mohammadzadeh Z. Evaluation of Martyr and Sacrificer Counseling Centers Based on the Cipp Model in Selected Provinces of Iran. 3 2020; 1 (4) :213-222
URL: http://ijis.ir/article-1-68-fa.html

امیدیان فرانک، شنایی احمد، محمد زاده زیبا. ارزیابی مراکز مشاوره شاهد و ایثارگر براساس الگوی سیپ در استان‌های منتخب ایران. 1. 1399; 1 (4) :213-222

URL: http://ijis.ir/article-1-68-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 4 - ( 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصل‌نامه مطالعات فرهنگ ایثار Iranian Journal of Isaar Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4645