فصل‌نامه مطالعات فرهنگ ایثار- بیانیه اخلاق نشر
بیانیه بهترین گردش کار و جلوگیری از تخلفات نشر

بازیابی تصاویر و رنگ‌ها

بیانیه بهترین گردش کار و جلوگیری از تخلفات نشر

این سند ترکیبی از راهبردهای اصلی کوپ از سال 1999، مجموعه قوانین توسعه یافته در سال 2003 و بهترین دستورالعمل­های بهبود یافته در سال 2007 است. این تجدیدنظر پس از رایزنی­های گسترده با اعضای کوپ صورت گرفت و انجمن کوپ در هفتم مارچ 2011 آن را به تصویب رساند.

زمینه/ساختار

مجموعه قوانین کوپ برای سردبیران مجلات، در جهت ایجاد مجموعه­ای از حداقل استانداردها طراحی شده است که انتظار می­رود تمام اعضای کوپ از آن تبعیت کنند. بهترین دستورالعمل­ها طرفدار زیادی دارند و در پاسخ به درخواست راهنمایی از سوی سردبیران در مورد طیف وسیع و روزافزون مسائل اخلاقی پیچیده طرح شده­ بودند. اگرچه کوپ انتظار دارد تمامی اعضا از مجموعه قوانین مربوط به سردبیران مجلات تبعیت کنند (و به شکایت­های مرتبط با اعضایی که از آن پیروی نکرده­اند می­پردازد)، متوجه شدیم ممکن است سردبیران قادر به انجام تمام توصیه­های بهترین تمارین (که از همین رو داوطلبانه هستند) نباشند، اما امیدواریم پیشنهادات ما منجر به تشخیص آن دسته از خط مشی مجلات و تمارینی شود که نیاز به بازبینی و به بحث گذاشته شدن دارند.

در این نسخه ترکیبی از اسناد، مجموعه قوانین اجباری برای استانداردهای سردبیران مجلات، بصورت متون منظم با ماده­های شماره گذاری شده و توصیه­های موجود در مورد بهترین دستورالعمل­ها که پرطرفدار هستند بصورت ایتالیک نوشته شده­اند.

1 وظایف و مسئولیت­های کلی سردبیر

1.1 سردبیر باید در قبال هرگونه مطلبی که در نشریه او به چاپ می­رسد پاسخگو باشد.

به این معنی که سردبیر باید

1.2 برای مرتفع کردن نیاز خوانندگان و نویسنگان بکوشد؛

1.3 برای بهبود مداوم نشریه خود تلاش کند؛

1.4 رویکردهایی برای اطمینان حاصل کردن از کیفیت مطالبی که به چاپ می­رساند داشته باشد؛

1.5 مدافع آزادی بیان باشد؛

1.6 حافظ درستی و تمامیت سوابق آکادمیک باشد؛

1.7 به واسطه سازگاری استانداردهای عقلانی و اخلاقی، نیازهای شغلی را برآورده کند؛

1.8 همواره مشتاق چاپ اصلاحاتٰ، شفاف سازی­ها، پوزش و عذرخواهی­ها به هنگام نیاز باشد.

بهترین تمرین برای سردبیران می­تواند شامل این موارد باشد

  • فعالانه در جستجوی دیدگاه­های نویسندگان، خوانندگان، ویراستاران و اعضای هیئت سردبیری در مورد شیوه­های بهبود رویکردهای نشریه خود باشد
  • تشویق کردن و آگاه بودن از تحقیق در رابطه با بازبینی و چاپ و دوباره ارزیابی کردن رویکردهای نشریه خود در پرتو یافته­های جدید
  • تلاش برای ترغیب ناشران در تهیه منابع مناسب و راهنمایی از جانب کارشناسان (به عنوان مثال طراحان، حقوق دانان)
  • حمایت از ابتکارات طراحی شده برای کاهش مشکلات موجود در انجام تحقیق و چاپ
  • حمایت از ابتکاراتی که در جهت آموزش اخلاق انتشار به محققان ایجاد شده­اند
  • ارزیابی تاثیرات خط مشی نشریه بر رفتار نویسنده و بازبین گر و سیاست­های تجدید نظر در مواقع لزوم، که برای تقویت مسئولیت پذیری و کاهش مشکلات رفتاری لازم است
  • اطمینان حاصل کردن از این که هرگونه مطلب منتشر شده از جانب نشریه، پیام انتشار مقاله را منعکس کرده و آن را در متن آورده باشد

2 ارتباط با خوانندگان

2.1 خوانندگان باید در مورد بنیان گذاران تحقیق یا کار پژوهشی آگاه باشند و بدانند آیا بنیان گذاران نقشی در تحقیق و چاپ آن داشته­اند یا خیر و اگر پاسخ مثبت است چه نقشی داشته­اند.

بهترین تمرین برای سردبیران شامل این موارد خواهد بود:

  • کسب اطمینان از این که گزارش­های چاپ شده و بازبینی تحقیق، توسط بازبین­ گرهای واجد صلاحیت صورت گرفته باشد (از جمله بازبینی آماری در جاییکه مناسب باشد)
  • کسب اطمینان از اینکه بخش­های بازبینی نشده نشریه کاملا مشخص هستند
  • اتخاذ رویکردهایی که صحت، جامعیت و وضوح گزارش­های تحقیقی را تقویت کند، از جمله ویرایش فنی و استفاده از رهنمودها و چک لیست­های مناسب (به عنوان مثال MIAME1, CONSORT2)
  • توجه به بهبود خط مشی شفافیت برای تقویت حداکثر شفافیت در مورد منشاء مقالات غیر تحقیقی
  • اتخاذ سیستم­هایی از تالیف یا مشارکت که تمارین خوب را ارتقا داده (به عنوان مثال، به طوری که فهرست سازی به طور دقیق نشان دهد چه کسی کار را به انجام رسانده است) و مشکلات را (مانند نویسندگان روح و مهمان) کاهش دهد.
  • به خوانندگان اطمینان دهد که تفویضات کارکنان نشریه یا هیئت ویراستاری بطور بی طرفانه­ای مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

3 ارتباط با نویسندگان

3.1 تصمیم سردبیر در پذیرش یا رد یک مقاله باید بر اساس اهمیت، اصالت و وضوح مقاله، اعتبار مطالعاتی و ارتباط آن با اهداف نشریه باشد.

3.2 سردبیر نباید برای قبول تفویضات، تصمیم خود را عوض کند مگر آنکه در مورد تفویض با مشکلاتی جدی روبرو شده باشد.

3.3 سردبیر جدید نباید تصمیمات سردبیر قبلی را در ارتباط با چاپ تفویضات عوض کند مگر آنکه مشکلاتی جدی در این باره شناسایی شود.

3.4 توصیف رویکردهای ارزیابی مجدد باید منتشر شوند و سردبیر باید آماده توجیه هرگونه انحراف عمده از رویکردهای توصیف شده باشد.

3.5 نشریات باید مکانیزمی را تعریف کنند تا نویسندگان بتوانند در برابر تصمیمات سردبیران به آن استناد کنند.

3.6 سردبیر باید انتظارات خود را از نویسنده در غالب رهنمودهایی به چاپ برساند. این رهنمودها باید بطور منظمی به روز رسانی شده و به این کد ارجاع یا لینک داده شوند.

3.7 سردبیر باید رهنمودی را در مورد معیار لازم برای تالیف و یا این که چه کسی باید به عنوان شریک چنین استانداردهایی را در این زمینه رعایت کند تهیه نماید.

بهترین تمرین برای سردبیران شامل این موارد خواهد بود:

  • بازبینی منظم راهنمایی­های نویسنده و ارائه لینک­های مرتبط با این رهنمودها (به عنوان مثال ICMJE5 نشریه تحقیقی مسئول: استانداردهای بین المللی برای نویسندگان)
  • انتشار منافع متعارض مرتبط، برای تمام شریکان و انتشار اصلاحات در صورتی که منافع متعارض بعد از چاپ مشخص شده باشند
  • اطمینان حاصل کردن از این که بازبین گرهای تفویضات به درستی انتخاب شده­اند (به عنوان مثال اشخاصی که قادر هستند مطلب را داوری کنند و از منافع متعارض فاقد صلاحیت مبری هستند)
  • احترام به آن دسته از درخواست­های نویسندگان مبنی بر این که در صورت قابل قبول و قابل اجرا بودن تفویض آن­ها، کسی حق بازبینی آن را نداشته باشد
  • در مواردی که تالیف مشکوک به داشتن مشکلات یا مشاجرات باشد به راهنمایی­های روندنمای کوپ استناد کند.
  • چاپ جزئیات چگونگی حل و فصل موارد مشکوک به داشتن مشکل (به عنوان مثال لینک­ دادن به روندنمای کوپ)
  • چاپ تاریخ تفویض و پذیرش مقالات

4 ارتباط با داوران

4.1 سردبیر باید انتظارات خود را از داور از جمله به کار گیری مطالب ارائه شده جهت کسب اطمینان، در غالب رهنمودی ارائه کند. این رهنمود باید بطور منظم بروزرسانی شده و به این کد ارجاع یا لینک داده شود.

4.2 سردبیران باید قبل از موافقت با بازبینی تفویض، داورهایی را برای بروز هرگونه منافع متعارض بالقوه در اختیار داشته باشند.

4.3 سردبیر باید سیستمی را در اختیار داشته باشد تا به واسطه آن اطمینان یابد تشخیص­های داورها محفوظ هستند مگر آنکه بازبینی آشکاری داشته باشند که نویسندگان و داورها از آن مطلع باشند.

بهترین تمرین برای سردبیران شامل این موارد خواهد بود:

  • تشویق داورها برای به چالش کشیدن سوالات در زمینه اخلاقی و تحقیقات احتمالی و مشکلات برخاسته از تفویضات در مورد انتشار (به عنوان مثال طراحی غیراخلاقی تحقیق، اطلاعات ناکافی برای حصول رضایت یا حمایت از موضوعات تحقیقی (از جمله حیوانات)، به کارگیری و ارائه نامناسب اطلاعات)
  • تشویق داورها برای به چالش کشیدن اصالت تفویضات و آگاهی نسبت به انتشار مطالب دارای اطناب و سرقت ادبی
  • دادن تجهیزات لازم به داورها برای شناسایی انتشارات مرتبط (به عنوان مثال دادن لینک منابع ذکر شده و جستجو در زمینه فهرست کتاب)
  • اعلام نظرات داورها به نویسندگان با تمامیت کامل، مگر آنکه اظهارات اهانت آمیز یا افتراآمیز باشند
  • اطمینان یافتن از مشارکت داورها با نشریه
  • تشویق موسسات آکادمیک به پذیرش فعالیت­های بازبینی به عنوان رویکردی پژوهشی
  • بررسی عملکرد داورها و گام برداشتن در جهت حصول اطمینان از استاندارد بالای آن
  • توسعه و حفظ پایگاه داده داورهای مناسب، و به روز رسانی آن بر اساس عملکرد داورها
  • به کار نگرفتن داورهایی که اغلب بازبینی­های تند، بی کیفیت یا با تاخیر دارند
  • حصول اطمینان از اینکه پایگاه داده داورها منعکس کننده جامعه آن­ها در نشریه است و افزودن داورهای جدید در صورت نیاز
  • استفاده از طیف وسیعی از منابع (نه صرفا مخاطبان شخصی) برای تشخیص داورهای جدید بالقوه (به عنوان مثال پیشنهادات نویسنده، پایگاه داده مربوط به فهرست کتاب)
  • پیروی از روندنمای کوپ در مواردی که عملکرد داورها دچار مشکل باشد

5 ارتباط با اعضای هیئت ویراستاری

5.1 سردبیر باید اعضای هیئت ویراستاری جدیدی در نظر گرفته و بر اساس انتظاراتی که از آن­ها دارد رهنمودهایی را در اختیار آن­ها بگذارد و اعضا را به تناسب خط مشی­ و توسعه­های جدید، به روز نگه دارد.

بهترین تمرین برای سردبیران شامل این موارد خواهد بود:

  • برخورداری از خط مشی لازم برای مدیریت تفویضات اعضای هیئت ویراستاری تا اطمینان حاصل شود که بازبینی بی طرفانه است
  • شناسایی اعضای هیئت ویراستاری باصلاحیتی که فعالانه در توسعه و مدیریت خوب نشریه همکاری دارند
  • بازبینی منظم ترکیب هیئت ویراستاری
  • ارائه راهنمای روشنی به اعضای هیئت ویراستاری در مورد نقش­ها و وظایف مورد انتظار، که احتمالا شامل این موارد خواهد بود:
  • فعالیت به عنوان کارمند نشریه
  • حمایت و ارتقا نشریه
  • جستجوی بهترین نویسنده­ها و بهترین آثار (به عنوان مثال از چکیده نشت­ها) و تقویت فعالانه تفویضات
  • بازبینی تفویضات برای نشریه
  • قبول مسئولیت نوشتن ویراستاری، بازبینی و بیان نظرات در مورد مقالات در حوزه تخصصی خود
  • پیوستن و مشارکت در جلسات هیئت ویراستاری
  • مشورت دوره­ای با اعضای هیئت ویراستاری (مثلا بطور سالانه) برای بررسی نظرات در مورد اداره نشریه، آگاه کردن آن­ها از هرگونه تغییر در خط مشی نشریه و شناسایی چالش­های پیش رو

6 ارتباط با صاحبان و ناشران نشریه

6.1 ارتباط سردبیر با ناشر و صاحب نشریه اغلب پیچیده است اما باید اساسا بر پایه اصول آزادی سردبیری باشد.

6.2 سردبیر باید بر مبنای کیفیت و تناسب مقالات با نشریه و بدون دخالت صاحب یا ناشر نشریه، در مورد چاپ مقالات تصمیم بگیرد.

6.3 سردبیر باید قرارداد کتبی داشته باشد که ارتباط او با صاحب یا ناشر نشریه در آن تنظیم شده باشد.

6.4 مفاد این قرارداد باید در جهت مجموعه قوانین کوپ برای سردبیران نشریه باشد.

بهترین تمرین برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:

  • ایجاد مکانیزم­هایی برای حل و فصل تعارضات بین خود و صاحب یا ناشر نشریه با تشریفات قانونی
  • ارتباط پیوسته با صاحب و ناشر نشریه خود

7 رویکردهای ویراستاری و بازبینی مجدد

7.1 سردبیر باید مطمئن شود که بازبینی مجدد در نشریه او منصفانه، بی طرفانه و به موقع است.

7.2 سردبیر باید سیستمی برای حصول اطمینان از این داشته باشد که مطالب ارائه شده در نشریه در حین بازبینی محرمانه باقی می­مانند.

بهترین تمرین برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:

  • حصول اطمینان از این که افراد مشغول به کار ویراستاری (از جمله خود) از آموزش کافی برخوردارند و بهره مندی از جدیدترین رهنمودها، توصیه­ها و شواهد در مورد بازبینی مجدد و مدیریت نشریه
  • آگاهی از تحقیقات صورت گرفته در مورد بازبینی مجدد و پیشرفت­های تکنولوژیکی
  • اتخاذ مناسب­ترین روش­های بازبینی مجدد برای نشریه و انجمن پژوهشی آن
  • بررسی دوره­ای تمارین بازبینی­ مجدد برای بهبود احتمالی آن­ها
  • ارجاع موارد مشکل­ساز به کوپ، بخصوص هنگامی که سوالاتی مطرح شده­اند که  در روندنمای کوپ پاسخ داده نمی‌شوند، یا گمان می­رود مشکلات جدیدی در مورد نشریه وجود دارد
  • داشتن جلسه ای با دادآور به منظور داوری کردن در مورد شکایاتی که قادر به حل آن نبوده­اند

8 تضمین کیفیت

8.1 سردبیر باید گام­های معقولی در جهت حصول اطمینان از کیفیت مطالبی که چاپ می­کنند بردارد، با توجه به این که نشریات و بخش­های درون نشریات اهداف و استانداردهای متفاوتی خواهند داشت.

بهترین تمرین برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:

  • داشتن سیستمی برای شناسایی اطلاعات باطل شده (به عنوان مثال عکس­هایی که در جای مناسب به کار گرفته نشده‌اند یا متون سرقت شده) و کاربرد روزمره یا هنگام بروز گمانه زنی­ها
  • اتخاذ تصمیمات مربوط به صفحه آرایی نشریه بر پایه شواهد مرتبط با فاکتورهایی که کیفیت گزارشات را بالا می­برند (به عنوان مثال اتخاذ مفاهیم سازمان یافته، استفاده از رهنمودهایی مثل CONSTRUCT2) به جای این که بر پایه دلایل زیبایی شناسی یا ترجیح شخصی باشند

9 حفاظت از اطلاعات شخصی

9.1 سردبیر باید در قضاوت­های خود، از اصول محرمانه بودن پیروی کند. صرف نظر از قوانین داخلی، آن­ها باید همواره اطلاعات اشخاصی را که در طول تحقیق یا تعاملات حرفه­ای بدست آمده­اند محرمانه نگه دارند (به عنوان مثال بین دکتر و بیمار). بنابراین همواره لازم است رضایت کتبی آگاهی از انتشار را از افرادی گرفت که ممکن است شناخته شده باشند یا توسط دیگران شناسایی شوند (به عنوان مثال از نوع گزارش یا عکس­ها). ممکن است اطلاعات شخصی فرد با وجود نداشتن رضایت صریح او، در مواردی که منافع عمومی آن بیش از ضررهای احتمالی آن باشد به چاپ برسد، کسب رضایت و فرد منطقی که با انتشار آن مخالف نباشد غیر ممکن است.

بهترین تمرین برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:

  • انتشار خط مشی خود در چاپ اطلاعات فردی (به عنوان مثال اطلاعات یا تصاویر شخصی) و توضیح کامل آن برای نویسنده

توجه کنید که رضایت مشارکت در تحقیق یا مسائل مربوط به آن، مشابه با رضایت انتشار اطلاعات، تصاویر یا نقل قول­های شخصی نیست.

10 تشویق تحقیق در مورد اخلاق (به عنوان مثال تحقیقات دربرگیرنده انسان­ و حیوان)

10.1 سردبیر باید اطمینان یابد تحقیقی که منتشر می­کند بر اساس رهنمودهای بین المللی پذیرفته، صورت گرفته است (به عنوان مثال Declaration of Helsinki8 برای تحقیقات کلینیکی، رهمنودهای AERA و BERA برای تحقیقات تحصیلیg-11).

10.2 سردبیر باید تضمین بجوید که تمام تحقیقات توسط هیئت درخوری که در حال حاضر وجود دارد به تایید رسیده­اند (به عنوان مثال کمیته تحقیقات اخلاقی، هیئت بنگاهی بازبینی). با این حال، سردبیر باید بداند چنین تاییداتی، اخلاقی بودن تحقیق را تضمین نمی­کند.

بهترین تمرین برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:

  • آمادگی برای درخواست شواهد تایید اخلاقی بودن تحقیق و سوال از نویسندگان در مورد جوانب اخلاقی (مانند چگونگی کسب رضایت شرکت کننده یا روش به کار رفته برای به حداقل رساندن اذیت شدن حیوان) در صورت بروز نگرانی­ها یا نیاز به شفاف سازی
  • اطمینان یافتن از این که گزارش آزمایشات کلینیکی بر مبنای Declaration of Helsinki8، Good Clinical Practice12، و دیگر رهنمودهای مربوط به تامین امنیت شرکت کننده صورت گرفته­اند
  • اطمینان یافتن از این که گزارش آزمایشات یا مطالعات انجام شده بر روی حیوانات، در جهت رهنمودهای وزارت بهداشت و خدمات انسانی برای مراقبت و استفاده از حیوانات آزامیشگاهی یا دیگر رهنمودهای مرتبط صورت گرفته­اند
  • تعیین مشاور یا هیئت اخلاقی نشریه برای مشورت کردن در مورد امور خاص و بازبینی دوره­ای خط مشی نشریه

11 سروکار داشتن با مشکلات احتمالی

11.1 سردبیر موظف است در صورت مشاهده مشکلات یا نشانه­ای از بروز مشکلات وارد عمل شود. این وظیفه شامل مقالات چاپ شده و چاپ نشده می­شود.

11.2 سردبیر نباید به سادگی مقالاتی را که مشکوک به داشتن مشکل هستند رد کند. او از نظر اخلاقی باید چنین مواردی را پیگیری کند.

11.3 سردبیر باید از روندنمای کوپ در هر جای ممکن پیروی کند

11.4 نخست سردبیر باید در جستجوی پاسخی از موارد مشکوک به اشتباه باشد. اگرپاسخ قانع کننده­ای نیافت باید از کارکنان، موسسه یا بعضی از اعضای مربوطه (احتمالا اعضای تنظیمی یا سازمان تحقیق ملی یکپارچه) خواهان رسیدگی شود.

11.5 سردبیر باید تمام تلاش خود را به کار گیرد تا مطمئن شود رسیدگی درستی در مورد مشکل انجام شده است؛ اگر چنین چیزی صورت نپذیرد سردبیر باید تمام تلاش خود را در جهت یافتن راه حلی برای این مشکل به کار گیرد. این وظیفه­ای دشوار اما مهم است.

12 اطمینان از درستی سوابق آکادمیک

12.1 خطاها، نادرستی یا اشتباه در بیانات باید بر اساس درجه اهمیت سریعا تصحیح شوند.

12.2 سردبیر باید از رهنمودهای کوپ در ازسرگیری استفاده کند.

بهترین تمرین برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:

  • حرکت در جهت کاهش مطالب هجوآمیز مستتر در چاپ (به عنوان مثال تمام موارد کلینیکی باید به ثبت برسند)
  • حصول اطمینان از این که مطالب چاپ شده به طریقه امنی آرشیو شده­اند (به عنوان مثال مخزن­های دائمی مانند PubMed Central)17
  • در اختیار داشتن سیستمی برای این که به نویسنگان فرصت ارائه آزادانه مقالات تحقیقی را داد

13 مالکیت فکری

13.1 سردبیر باید نسبت به مساله مالکیت فکری آگاه باشد و با ناشر خود برای مدیریت توانایی نقض قوانین و تعهدات مالکیت فکری همکاری کند.

بهترین تمرین برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:

  • اتخاذ سیستمی برای کشف سرقت ادبی (به عنوان مثال نرم افزاری برای جستجوی عناوین مشابه) مقالات ارائه شده (بطور عادی یا به هنگام رویارویی با موارد مشکوک)
  • حمایت از نویسندگانی که کپی رایت برای آن­ها رعایت نشده است یا قربانی سرقت ادبی بوده­اند
  • داشتن آمادگی برای همکاری با ناشر در جهت دفاع از حقوق نویسنده و تحت پیگرد قرار دادن متجاوزان (به عنوان مثال با درخواست بازپس گیری یا برداشتن آن از وب سایت­ها) صرف نظر از اینکه آیا نشریه کپی رایت را رعایت می­کند یا خیر

14 تشویق مذاکرات

14.1 سردبیر باید مشوق و مشتاق رسیدگی به انتقادات متقاعدکننده از آثاری باشد که در نشریه به چاپ می­رساند

14.2 باید به نویسنده مطلب مورد انتقاد فرصت پاسخگویی داده شود

14.3 از مطالعه گزارش کار نتایج منفی نباید چشم پوشی شود

بهترین تمرین برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:

  • آزادی عمل برای تحقیق در مواردی که مطالب به چاپ رسیده در نشریه را به چالش می­کشد

15 شکایات

15.1 سردبیر باید سریعا به شکایات رسیدگی کند و بداند شکایات حلو فصل نشده، شکایات بیشتری به بار می­آورند. این مکانیزم و چگونگی ارجاع مسائل حل نشده به کوپ باید در نشریه روشن شده باشد.

15.2 سردبیر باید از رویه­ای که در روندنمای کوپ برای شکایات در نظر گرفته شده پیروی کند.

16 ملاحظات تجاری

16.1 نشریات باید خط مشی و سیستمی داشته باشند تا مطمئن شوند ملاحظات تجاری، تداخلی با تصمیمات سردبیری ندارد (به عنوان مثال دپارتمان آگهی باید مستقل از دپارتمان ویراستاری عمل کند).

16.2 سردبیر باید خط مشی تبلیغاتی روشنی در مورد محتوای نشریه و رویکردهای مورد نیاز برای اسپانسری داشته باشد.

16.3 چاپ دوباره باید منتشر شود بطوریکه در نشریه قید گردد مگر درصورتیکه برای تصحیح این کار صورت گرفته باشد که دراین مورد باید صریحا مشخص شود.

بهترین تمرین برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:

  • چاپ توضیحی کلی از منبع درآمد نشریه (به عنوان مثال سهم درآمدی از قسمت تبلیغات، فروش چاپ دوباره، ملزومات اسپانسری، شارِ صفحات و غیره)
  • حصول اطمینان از اینکه رویه اسپانسری بازبینی مجدد همانند اسپانسری خود نشریه است
  • حصول اطمینان از اینکه موارد گنجانده شده در اسپانسری فقط بر پایه شایستگی آکادمیک و جذابیت داشتن برای خوانندگان در نظر گرفته شده­اند و تصمیم گیری در مورد این ملزومات تداخلی با ملاحظات تجاری ندارد

17 تعارض منافع

17.1 سردبیر باید سیستمی برای مدیریت برخورد منافع خود و همچنین کارکنان، نویسندگان، داوران و اعضای هیئت سردبیری داشته باشد.

17.2 نشریات باید رویه آشکاری برای حل و فصل تفویضات از جانب سردبیران، کارکنان یا اعضای هیئت ویراستاری داشته باشند تا مطمئن باشند بازبینی بی طرفانه است

بهترین تمرین برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:

  • چاپ فهرست منافع مشترک (مالی، آکادمیک یا انواع دیگر) کارکنان ویراستاری و اعضای هیئت ویراستاری (که هر ساله باید به روز رسانی شوند)1
نشانی مطلب در وبگاه فصل‌نامه مطالعات فرهنگ ایثار:
http://ijis.ir/find-1.115.12.fa.html
برگشت به اصل مطلب