تاثیر آموزش مهارتهای زندگی (ادراک حل مساله و تصمیمگیری) بر امیدواری و شادکامی فرزندان شاهد و ایثارگر
|
مهناز زحمتی* |
گروه علوم انسانی، دانشکده علوم انسانی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران ، mahnazzahmati@yahoo.com |
|
چکیده: (4005 مشاهده) |
اهداف: برنامههای آموزش مهارتهای زندگی، از جمله کاربردهای روانشناسی در عرصههای مختلف فردی و اجتماعی است که با هدف ارتقای سطح بهداشت روانی و جسمانی و پیشگیری از آسیبهای روانی، جسمانی و اجتماعی برگزار میشود. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارتهای زندگی (ادراک حل مساله و تصمیمگیری) بر امیدواری و شادکامی فرزندان شاهد و ایثارگر انجام گرفت.
مواد و روشها: در این پژوهش کاربردی از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل در سال 95-1394، تعداد 40 نفر از فرزندان شاهد و ایثارگر شهر تهران با روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شده و بهصورت تصادفی در گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند (هر گروه 20 نفر). بهمنظور گردآوری دادههای پژوهش، از پرسشنامه استانداردشده شادکامی آکسفورد و پرسشنامه استانداردشده امیدواری میلر استفاده شد. گروه آزمون، 11 جلسه یکساعته، بهمدت دو هفته تحت آموزش مهارتهای زندگی (ادراک حل مساله و تصمیمگیری) قرار گرفت و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. دادهها با نرمافزار SPSS 15 و توسط آزمونهای تحلیل واریانس چندمتغیره و تحلیل کوواریانس چندمتغیره و تکمتغیره تحلیل شدند.
یافتهها: در مرحله پسآزمون میانگین نمرات متغیرهای شادکامی و امیدواری افزایش یافت که این افزایش در متغیر شادکامی نسبت به گروه کنترل معنیدار بود (4.534=F؛ 0.006=p) ولی در مورد متغیر امیدواری بین دو گروه آزمون و کنترل تفاوت معنیداری مشاهده نشد (0.246=F؛ 0.864=p).
نتیجهگیری: آموزش مهارتهای زندگی (ادراک حل مساله و تصمیمگیری) بر افزایش شادکامی فرزندان شاهد و ایثارگر موثر است، اما در افزایش امیدواری تاثیری ندارد. |
|
واژههای کلیدی: امیدوراری، شادکامی، مهارت زندگی، حل مساله، تصمیمگیری |
|
متن کامل [PDF 475 kb]
(1286 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/5/3 | پذیرش: 1396/11/29 | انتشار: 1396/11/29
|
* نشانی نویسنده مسئول: گرمسار، میدان انقلاب، خیابان دانشجو، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار |
|
|
|