[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 1، شماره 3 - ( 1399 ) ::
جلد 1 شماره 3 صفحات 113-107 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش مهارت‌های زندگی (ادراک حل مساله و تصمیم‌گیری) بر امیدواری و شادکامی فرزندان شاهد و ایثارگر
مهناز زحمتی*
گروه علوم انسانی، دانشکده علوم انسانی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران ، mahnazzahmati@yahoo.com
چکیده:   (4001 مشاهده)
اهداف: برنامه‌های آموزش مهارت‌های زندگی، از جمله کاربردهای روان‌شناسی در عرصه‌های مختلف فردی و اجتماعی است که با هدف ارتقای سطح بهداشت روانی و جسمانی و پیشگیری از آسیب‌های روانی، جسمانی و اجتماعی برگزار می‌شود. پژوهش حاضر  با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارت‌های زندگی (ادراک حل مساله و تصمیم‌گیری) بر امیدواری و شادکامی فرزندان شاهد و ایثارگر انجام گرفت.
مواد و روش‌ها: در این پژوهش کاربردی از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل در سال 95-1394، تعداد 40 نفر از فرزندان شاهد و ایثارگر شهر تهران با روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شده و به‌صورت تصادفی در گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند (هر گروه 20 نفر). به‌منظور گردآوری داده‌های پژوهش، از پرسش‌نامه استانداردشده شادکامی ‌آکسفورد و پرسش‌نامه استانداردشده امیدواری میلر استفاده شد. گروه آزمون، 11 جلسه یک‌ساعته‌، به‌مدت دو هفته تحت آموزش مهارت‌های زندگی (ادراک حل مساله و تصمیم‌گیری) قرار گرفت و گروه کنترل مداخله‌ای دریافت نکرد. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS 15 و توسط آزمون‌های  تحلیل واریانس چندمتغیره و تحلیل کوواریانس چندمتغیره و تک‌متغیره تحلیل شدند.
یافته‌ها: در مرحله پس‌آزمون میانگین نمرات متغیرهای شادکامی و امیدواری افزایش یافت که این افزایش در متغیر شادکامی نسبت به گروه کنترل معنی‌دار بود (4.534=F؛ 0.006=p) ولی در مورد متغیر امیدواری بین دو گروه آزمون و کنترل تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد (0.246=F؛ 0.864=p).
نتیجه‌گیری: آموزش مهارت‌های زندگی (ادراک حل مساله و تصمیم‌گیری) بر افزایش شادکامی فرزندان شاهد و ایثارگر موثر است، اما در افزایش امیدواری تاثیری ندارد.
واژه‌های کلیدی: امیدوراری، شادکامی، مهارت زندگی، حل مساله، تصمیم‌گیری
متن کامل [PDF 475 kb]   (1284 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/5/3 | پذیرش: 1396/11/29 | انتشار: 1396/11/29
* نشانی نویسنده مسئول: گرمسار، میدان انقلاب، خیابان دانشجو، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zahmati M. Impact of Teaching Life Skills (Perception of Problem Solving and Decision Making) on Hopefulness and Happiness of Martyrs and Veterans Children. 3 2020; 1 (3) :107-113
URL: http://ijis.ir/article-1-37-fa.html

زحمتی مهناز. تاثیر آموزش مهارت‌های زندگی (ادراک حل مساله و تصمیم‌گیری) بر امیدواری و شادکامی فرزندان شاهد و ایثارگر. 1. 1399; 1 (3) :107-113

URL: http://ijis.ir/article-1-37-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 3 - ( 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصل‌نامه مطالعات فرهنگ ایثار Iranian Journal of Isaar Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4645