[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 1، شماره 4 - ( 1399 ) ::
جلد 1 شماره 4 صفحات 201-197 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی پیشرفت تحصیلی و فرهنگی دانش‌آموزان شاهد در مدارس شاهد و پراکنده در مقایسه با دانش‌آموزان غیرشاهد
وحید نجاتی*1، آزاده زرگریان2
1- گروه روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران ، nejati@sbu.ac.ir
2- مرکز تحقیقات مهندسی و علوم پزشکی جانبازان، تهران، ایران
چکیده:   (2225 مشاهده)
اهداف: براساس طرح شاهد، فرزندان شاهد و ایثارگر باید علاوه بر خدمات معمول آموزشی، از حمایت ویژه سازمان‌ها برخوردار شوند. هدف مطالعه حاضر، مقایسه وضعیت فرهنگی و آموزشی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان در مدارس شاهد، طرح پراکنده و همتایان غیرشاهد بود.
ابزار و روش‌ها: مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی- مقایسه‌ای از نوع مقطعی است که در سال 1395 در بین 2731 دانش‌آموز شاهد و همتایان غیرشاهد انجام شد. نمونه‌ها با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای از کل کشور انتخاب شدند. از پرسش‌نامه محقق‌ساخته و معدل تحصیلی برای بررسی وضعیت آموزشی، فرهنگی و فضای فیزیکی مدارس و پیشرفت تحصیلی استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یک‌راهه و آزمون تعقیبی توکی و توسط نرم‌افزار SPSS 21 صورت گرفت.
یافته‌ها: میانگین نمره فضای فیزیکی در مدارس شاهد به‌طور معنی‌داری بالاتر از مدارس پراکنده و غیرشاهد و میانگین نمره موفقیت فرهنگی به‌طور معنی‌داری بالاتر از مدارس غیرشاهد بود (0.001p<). در دو متغیر معدل تحصیلی و موفقیت آموزشی تفاوت معنی‌داری بین سه گروه مشاهد نشد (0.05p>).
نتیجه‌گیری: طرح شاهد در ارتقای وضعیت فرهنگی و بهبود سطح خدمات ارایه‌شده به دانش‌آموزان موفق بوده است. در مورد پیشرفت تحصیلی و شاخص‌های آموزشی تفاوتی بین دانش‌آموزان شاهد و غیرشاهد و دانش‌آموزان شاهد در طرح پراکنده وجود ندارد.
واژه‌های کلیدی: دانش‌آموزان، شاهد، ایثارگران، وضعیت آموزشی، آموزش خاص
متن کامل [PDF 345 kb]   (719 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/4/12 | پذیرش: 1399/2/16 | انتشار: 1399/4/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Evaluation of Educational and Cultural Promotion of Shahed Students in Shahed and Non-Shahed Schools Compared to Non-Shahed Students. 3 2020; 1 (4) :197-201
URL: http://ijis.ir/article-1-61-fa.html

نجاتی وحید، زرگریان آزاده. ارزیابی پیشرفت تحصیلی و فرهنگی دانش‌آموزان شاهد در مدارس شاهد و پراکنده در مقایسه با دانش‌آموزان غیرشاهد. 1. 1399; 1 (4) :197-201

URL: http://ijis.ir/article-1-61-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 4 - ( 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصل‌نامه مطالعات فرهنگ ایثار Iranian Journal of Isaar Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.14 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4660