1- گروه جامعهشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه علوم و تحقیقات، تهران، ایران ، amir_farokhvandi@yahoo.com 2- گروه برنامهریزی رفاه اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده: (4722 مشاهده)
اهداف: برای تحقق رفاه اجتماعی و تامین نیازهای افراد جامعه، نخست باید به نیازسنجی اقدام نمود تا از طریق آن بتوان به شناخت و دیدی جامع نسبت به مهمترین نیازها و اولویتهای جامعه دست یافت. هدف تحقیق حاضر، سنجش وضعیت موجود و بررسی نیازهای کارکنان بنیاد شهید و امور ایثارگران در چهار بُعد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و روانی و عوامل موثر بر آن بود. ابزار و روشها: در این پژوهش توصیفی در سال 1393، تعداد 230 نفر از کارکنان شاغل در ادارات بنیاد شهید و امور ایثارگران استان خوزستان بهصورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محققساخته ارزیابی وضعیت موجود و سطح نیازمندی بود. دادهها توسط آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون، T مستقل و تحلیل واریانس یکطرفه آنالیز شدند. یافتهها: اکثریت کارکنان از نظر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در وضعیت متوسط و از نظر روانی در وضعیت خوب قرار داشتند. نیازمندیهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و روانی 87.8% در سطح زیاد، 10.0% در سطح متوسط و 7/1% در سطح خیلیزیاد بود. میزان تحصیلات (0.006=p) و وضعیت استخدامی (0.001=p) با سطح نیازمندی رابطه معنیدار داشت. همچنین بین وضعیت اقتصادی (0.774-=r)، اجتماعی (0.439-=r)، فرهنگی (0.253-=r) و روانی (0.487-=r) کارکنان و سطح کلی نیازمندی آنها همبستگی معکوس و معنیدار مشاهده شد (0.0001=p). نتیجهگیری: اکثریت کارکنان از نظر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در وضعیت متوسط و از نظر روانی در وضعیت خوب قرار دارند. نیازمندیهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و روانی اکثر افراد در سطح زیاد است. میزان تحصیلات، وضعیت استخدامی و وضعیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و روانی از عوامل موثر بر سطح نیازمندی کارکنان هستند.
Farokhvandi A, Parsi F. Economic, Social, Cultural and Psychological Need Assessment of Staffs of the Martyrs and Sacrificers Foundation; A Case Study of Khuzestan Province. 3 2020; 1 (2) :67-74 URL: http://ijis.ir/article-1-41-fa.html
فرخوندی امیر، پارسی فاطمه. نیازسنجی اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و روانی کارکنان بنیاد شهید و امور ایثارگران؛ مطالعه موردی استان خوزستان. 1. 1399; 1 (2) :67-74