1- گروه علوم تربیتی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران ، omidian.2013@gmail.com 2- مرکز تحقیقات مهندسی و علوم پزشکی جانبازان، تهران، ایران 3- گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
چکیده: (2300 مشاهده)
هداف: مراکز مشاوره شاهد و ایثارگر نقش مهمی در ارایه انواع خدمات مشاوره در زمینههای مختلف به جامعه شاهد و ایثارگر دارند؛ لذا ضروری است کیفیت این خدمات با عنایت به نگرش سیستمی بررسی شود.این پژوهش با هدف ارزیابی مراکز مشاوره شاهد و ایثارگر براساس الگوی سیپ در استانهای منتخب ایران انجام پذیرفت. ابزار و روشها: این پژوهش توصیفی در سال 98-1397 روی 382 نفر از مراجعان، 100 نفر از مشاوران و 22 نفر از کارشناسان مراکز مشاوره شاهد و ایثارگر در استانهای تهران، خوزستان، آذربایجان شرقی، گیلان و خراسان رضوی انجام شد. نمونهها به روش نمونهگیری طبقهای تصادفی نسبتی انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از سه پرسشنامه مشاوران، مدیران و مراجعان و یک چکلیست استفاده شد. یافتهها: کیفیت زمینهها، دروندادها، فرآیندها و بروندادهای مراکز شاهد و ایثارگر از حیث منابع انسانی در تمام استانهای منتخب تا حدود زیادی در سطح مطلوب بودند. به گونهای که مراجعان و کارشناسان مدیر مسئول از عملکرد مشاوران رضایت بالایی داشتند و مشاوران از عملکرد کارشناسان رضایت داشتند. اما عوامل مادی و کالبدی این مراکز مانند بودجه، فضا، امکانات، تسهیلات در سطح نسبتاً پایینی از مطلوبیت ارزیابی شدند. در حالی که رضایت از منابع مالی و مادی مراکز با اخذ امتیاز 57/2 در سطح نامطلوب ارزیابی شد. تجهیزات و تسهیلات تخصصی در مراکز به میزان لازم وجود نداشتند. نتیجهگیری: میزان کیفیت منابع انسانی از حیث تخصص و تجربه در مقایسه با کیفیت عوامل سازمانی و مادی در مراکز شاهد و ایثارگر تمام استانهای منتخب ایران در سطح بالایی از مطلوبیت ارزیابی میشود.
Omidian F, Shanayee A, Mohammadzadeh Z. Evaluation of Martyr and Sacrificer Counseling Centers Based on the Cipp Model in Selected Provinces of Iran. 3 2020; 1 (4) :213-222 URL: http://ijis.ir/article-1-68-fa.html
امیدیان فرانک، شنایی احمد، محمد زاده زیبا. ارزیابی مراکز مشاوره شاهد و ایثارگر براساس الگوی سیپ در استانهای منتخب ایران. 1. 1399; 1 (4) :213-222